De eerste lagen Gelshield 200


De verzwakte delen gaan we ook versterken met Gelshield. Hiervoor hebben we de boot als laatste geschuurd met korrel 120 en afgenomen met de SuperCleaner.

We hebben besloten om sleuven die we onwillekeurig getrokken hadden toch maar dicht te smeren met epoxy.

De reparatie van epoxy hard snel uit, en meurt als de hel. Ik kan sterk aanraden om handschoenen en FFP-masker te gebruiken. Ook hierna: bijschuren en afnemen.

Gelshield 200

De eerste rondes Gelshield zijn makkelijk aangemaakt. We hebben de tip van Sjaak om af te wegen echter snel in het water gegooid: veels te veel werk. Hier komen uiteindelijk bakjes die ik heb gekocht bij AliExpress van pas. Hier staat de maatvoering 1 op 3 namelijk op ๐Ÿ™‚

We beginnen met 1, maar komen gaandeweg er achter dat 5 bakjes genoeg is voor 1 laag Gelshield 200. Gelshield hard bij lange na niet zo snel uit als bijvoorbeeld de Gelcoat Plamuur. Dus:

  • 5 bakjes Ali pakken
  • Gelshield deel 1 en deel 2 GOED roeren. Uiteraard krijgen ze hun eigen roerstaafjes. Gelshield deel 1 wil je een stevige roerstaaf voor hebben: De polyesthershoppen-stick werkt niet echt hier ๐Ÿ™‚
  • Gelshield deel 1 in de bakjes doen. Ik gebruik hier een trucje van Sailing Magic Carpet, waarbij je een V-vorm maakt met tape. MEET DIT GOED AF. Dat ik afwijk van Sjaak betekent niet dat ik de 1 op 3 niet wil halen. MEER IN EEN BAKJE IS MAKKELIJKER. Je schiet met deel 2 heel makkelijk uit om de 1 op 3 te veranderen in 1 op 2 of 1 op 1. En dรกt is niet de bedoeling.
  • Als deel 1 in de bakjes zit, deel 2 erbij. Ook hierbij: HOUD DE VERHOUDING GOED.
  • Goed roeren kreng ๐Ÿ™‚
  • De bakjes krijgen nu 10 minuten rust “om de bellen te laten verwijderen”. Volgens mij is dit onzin, maar we volgen de handleiding in deze ๐Ÿ™‚
  • De 4 bakjes die je over houdt voorzie je van een boterhamzak, zodat vuil er uit blijft. De kans op schade bij omver lopen is minder, en ik denk dat het beter blijft ๐Ÿ™‚
  • Rollers klaar? Rollen maar ๐Ÿ™‚ Als eerste hebben we een extra laag aangebracht op het roer en de zwakkere plekken die we met Epoxy bijgeplust hadden.

En na een dag uitharden de gehele boot onder handen genomen:

Hierna is het opbouwen geblazen:

En zo gaat het door. Uiteindelijk zijn er 5 lagen gelshield op Contessa gekomen. Grijs, Groen, Grijs, Groen en Grijs. De laatste laag is ‘nat-op-nat gegaan’. De gelshield breng je aan, en zodra je ziet dat deze begint te drogen (10 tot 15 minuten) breng je de Interspeed antifouling aan.

Behalve dat ik Esther constant inhaal (omdat ik sneller werk, en zij beter uitsmeert), en dรบs dat we de punt net niet halen, is dit het resultaat:

Reparatie van deze fuckup? Afplakken, nieuwe laag Gelshield op niet gehaalde, en vervolgens 15′ later de Interspeed erop.

KLAAR. Ik ben er blij mee ๐Ÿ™‚

Lessons learned

  • Gelshield heeft bijzondere voorwaarden om goed te kunnen worden verwerkt. Buiten heb je die voorwaarden bijna nooit allemaal. Een volgende keer zouden we dit bรญnnen doen.
  • Wat een ongelofelijke t%fusklus is dit. Het rollen is nog soortement van leuk, maar het krabben besteden we uit.
  • KOOP GOEDE SHIT! Een schaamteloze plug voor De Wijde Blick, maar de spullen die aangeraden zijn waren fantastisch. De boodschappenlijst volgt, maar bijvoorbeeld een roller die ik in de winkel heb gekocht in Strijensas pluist erger dan onze vogel in de rui ๐Ÿ™‚
  • Je kan tot 2 lagen kwijt op 1 dag. รs het goed weer, pak het dan ook.
  • Zoals alles bij een boot: het kost gewoon meer tijd dan dat je begroot had. Begroot dus ruim.

De boodschappenlijst

Niet heel bijzonder, maar de artikelen zoals ze op de factuur stonden:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.